Vanliga frågor2020-01-10T13:11:44+01:00
.CZ2019-12-06T14:29:34+01:00

Namnservers måste anges och ställas in vid registrering, behöver inte fungera omedelbart, men inom ett tag.

Vi ställer in följande namnservers och ingår i priset.

ns15.inviso.se
ns14.inviso.se

.DE2019-12-09T10:45:40+01:00

Transfers. Flytt till eller från oss kräver AUTH-code/flyttkod.

Transfer/flytt till oss, beställ transfer på hemsidan, bifoga din AUTH-kod från föregående leverantör i kommentarsrutan.

Vid transfer bort från oss.
AUTH-kod vi genererar automatiskt är felaktig, eftersom alla .DE registreras med Trustee-service. Orsak är att Denic.de kräver att Admin har tysk adress.

Alternativ 1: inkom med ny trustee/admin-kontakt med tysk adress som vi kan ange för kunds domän, mot en avgift. Säg sen upp domänen i vår kontrollpanel och meddela support@domanregister.se att ni önskar få ny authcode/authinfo1 utskickad manuellt från vår leverantör RRPproxy.

Alternativ 2: lös detta genom att kontakta Denic direkt ihop med din nya leverantör: https://www.denic.de/en/domains/de-domains/provider-transfer/ Din nya registrar kan då skapa Authinfo2 hos Denic, Domanregister kan aldrig skapa authinfo2.

Läs mer här : https://wiki.rrpproxy.net/DE#Transfers

.DK2019-12-06T14:27:53+01:00

Nyregistrering

  • Ni kommer få e-post från DK-hostmaster.DK med instruktioner om att godkänna deras villkor.
  • Misslyckas ni med detta kommer domän inte registreras permanent, kan då inte förnyas och kommer raderas inom 12 månader.
  • Vi skapar en DNS-tjänst på våra namnservers, kontakta support för att peka ut domänen mot webbserver/e-postserver (via A eller CNAME poster).
  • Vårt Admin/Proxy Id är: WA3053-DK, (ställ in det under ”Change Proxy Contact” så vi kan hantera din domän).
  • Du kan manuellt närsom logga in och godkänna villkor (första gången, begär ut nytt lösenord): https://selvbetjening.dk-hostmaster.dk/
  • Återkom ifall ni önskar hjälp.

Namnserverändring

  • Man kan nu ändra namnservers i vår kontrollpanel.
  • Eller ändra namnservers direkt själv här: https://www.dk-hostmaster.dk/english/self-service/redelegate-domain-name/
  • Du måste alltid godkänna bytet via länk i e-post där man loggar in på sitt konto hos DK-hostmaster.
  • Meddela oss via support om du bytt bort våra namnservers själv så vi kan städa i vårt system.

Transfer

  • Flytt till eller från oss är enkel och kräver ingen AUTH-code/flyttkod.
  • Transfer/flytt till oss, beställ transfer på hemsidan.
  • Transfer bort från oss, säg upp domänen i vår kontrollpanel först: Uppsägning av domän, annars skickar vi faktura automatiskt vid nästa förnyelse.
.ES2019-12-06T14:26:40+01:00

.ES, COM.ES och NOM.ES. (Spanien) kräver passnummer vid registrering.

Admin, tech och billing kontakter måste vara privatpersoner så vi omskapar detta vid registrering ifall företag köper.

 

.PL2019-12-09T10:47:39+01:00

.PL och deras subdomäner kräver signerat dokument, printa ut följande dokument och fyll i alla uppgifter och skicka sen tillbaka till support.

,

https://wi.rrpproxy.net/downloads/en/misc/416.Appendix_No_4x.pl.en.pdf

>

.UK och .CO.UK2019-12-09T10:48:24+01:00

Nominet kräver kopia av körkort eller liknande för privatpersoner, skicka in till support som PDF.

Gäller:

,

.CO.UK
.UK

>

Transfers

För att utföra transfer bort från oss till ny leverantör krävs att vi får in den nya leverantörens TAG, för att vi skall kunna utföra en ”Push domain”.

Se lista här: http://registrars.nominet.uk/namespace/uk/registration-and-domain-management/new-registrars/list-of-registrars

Ägarbyte av domännamn, överlåtelse2019-12-06T13:00:12+01:00

Ladda hem och skriv ut följande dokument och fyll i alla rader:

Overlatelse.pdf

För att byta ägare på en domän så måste nuvarande ägare signera ett dokument.
Det krävs då man tex säljer sin domän, byter bolagsform eller går i konkurs (endast konkursförvaltaren kan signera).
Det är organisationsnumret eller personnumret som bestämmer vem som äger, inte själva namnet i kontaktuppgifterna.

Skall du bara byta namn så utförs det i kontrollpanelen och inte via överlåtelse.

Efter det är inskickat till oss via brev eller skannad e-post så skickar vi faktura på avgiften 396 kr per domän exkl. moms (495 inkl moms) (pris f.n. 2010-03-02).

Det kan tillkomma förlängning på 1 år i samband med ägarbyte för vissa TLD´s. (ej .SE, .NU eller .COM tex.)
Normalt skall det inte finnas någon utstående faktura innan vi påbörjar ett ägarbyte eftersom domän då riskeras att förfalla innan bytet är klart, i sådana fall kan det även tillkomma extra förnyelseavgift.
Efter full betalning är erlagd sker själva överlåtelsen på domänen.

Kontakta support vid frågor.

Betalningsrutiner och fakturasystem2019-12-06T13:49:46+01:00

Här förklaras Domänregisters betalningsrutin:

1. Tjänst skickar ut e-post vid 90 dagar innan domänens sista förnyelsedag med uppgifter om fakturaadress, kund uppmanas logga in och ändra om något inte stämmer. Ämnesrad är: ”Domänregister: Kontroll av dina adressuppgifter”.

2. Vid 60 dagar innan domänens sista förnyelsedag skapas fakturan som har 30 dagars betaltid och länk skickas ut där man kan skriva ut eller betala direkt via betalkort. Kund uppmanas klicka på fakturan så vi kan se att e-post kommit fram. Ämnesrad är: ”Domänregister: Faktura. Skall senast vara betald om 30 dagar”.

3. Vid 30 dagar innan domänens sista förnyelsedag går påminnelse ut via e-post. Har kund inte klickat på länk i tidigare e-post så skickas samma faktura via vanlig post också, expeditionsavgift enligt gällande taxa tillkommer, då vi kan anta att kund inte sett fakturan i e-post p.g.a. SPAM-filter eller annat. Om domänägares e-post inte fungerar så skickar vi pappersfaktura via post. Ämnesrad är: ”Domänregister: Fakturapåminnelse. Din domänfaktura har förfallit.”.

4. Vid 1 dag kvar innan domänens sista förnyelsedag går sista e-post ut som meddelar att betalning endast är möjlig via kontokort. Ämnesrad är: ”Domänregister: Domän upphör”.

5. Efter domäns sista förnyelsedag skickas ingen mer påminnelse, domän kommer raderas inom kort av respektive registry. T.ex. .EU raderar omgående dagen innan förfallodag, .SE sätter domän i paus cirka 10 dagar, karantän cirka 3 veckor efter 2 månader, därefter raderas. .COM/NET/ORG raderas efter 44 dagar, osv. Vi kan i många fall återuppväcka en domän som är satt i karantän eller har raderats, men är förenat med en kostnad, beroende på toppdomän, kontakta support för mer info (brukar ligga mellan 500-1000 kr + moms).

6. Vår rekommendation är att betala domäner så fort du fått första fakturan via e-post om du är säker på att behålla dem, ju längre du väntar ju fler påminnelser kommer och det kan vara svårt att hålla isär då man har många domäner att förnya.

7. Det finns undantag från detta då t.ex. transfers gör att vi får in domäner efter fakturan borde vara betald. Kontakta support ifall något känns fel angående en faktura.

8. Domäns sista förnyelsedag är ofta helt skild från den dag som domän köptes på. Detta på grund av att vissa toppdomäner kräver att betalning skall vara erlagd tex. 2 dagar eller i värsta fall 66 dagar innan domäns förfallodag(expiredate). WBS AB vill att betalning skall vara erlagd 30 dagar innan förnyelsedagen för att inte kund skall förlora domän p.g.a. försenad betalning av misstag, helg eller semestertider.

OBSERVERA att dessa rutiner kan ändras från tid till annan.

Emailverification2019-12-10T14:58:48+01:00

Alla kunder som köper toppdomäner eller byter adress på en gammal domän kan få e-post om att man måste bekräfta sin e-postadress från noreply@emailverification.info.

Gäller alla toppdomäner som ICANN hanterar i dagsläget, dvs .COM, .NET, .ORG osv. samt alla nya generiska TLDs.

Gäller INTE .SE, .NU eller .EU tex.

Detta är helt i sin ordning, enligt föreskrifterna för ”ICANN Registrar Accreditation Agreement”, behövs e-postadressen i kontaktinformation för en domän valideras innan den kan permanent godkännas. Detta sker vid nyregistrering av en domän eller vid uppdatering av kontaktuppgifter.

Du klickar helt enkelt på länken i mejlet för att bekräfta att din e-postadress är korrekt.

Ser ut så här: http://emailverification.info/?trigger=XXXXXXXXXXX&email=din-epost-adress@din-doman.tld
(Du skall INTE använda vår testlänk ovan, du får en egen länk där X ersätts med andra tecken.)

Om man misslyckas med detta så kommer domän sättas i paus-läge efter 15 dagar tills e-post är bekräftad.

Om man inte får detta meddelande från emailverification.info så kan man byta e-postadress i vår kontrollpanel för domänen eller om man slängt det av misstag. Obs, byt inte fram och tillbaka, varje ändring tar tid.

  • Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se
  • Klicka på knappen ”Kontakt”
  • Under din kontaktuppgifter, klicka på knappen ”Begär verifiering av e-post”,  vänta på e-posten, kan ta några timmar.
    Observera att text inte uppdateras live.
  • Efter du bekräftat med länken i e-post, vänta en stund, titta på samma ställe att din status är bekräftad: ”Din aktuella e-post är verifierad av vår leverantör!”

Se annars över era spamfilter hos er nuvarande leverantör och vitlista e-post från emailverification.info och domanregister.se.

Kontakta support ifall detta misslyckas eller din domän är i status = serverhold i whois.

Glömt e-post-adress till kontrollpanel2019-12-06T13:52:29+01:00

Om man glömt eller inte kommer åt sitt föregående e-postkonto på sin domän så måste man skriftligt begära ändring:

Se även https://kontrollpanel.domanregister.se/getlogin.aspx

Jag har flera domäner men ser inte alla2019-12-06T13:53:47+01:00

Vid varje köptillfälle skapas ett nytt användarid (inloggning till kontrollpanel) med ägarens e-post.

Du kan se detta AnvändarID under ”Mina uppgifter”.

Antingen så loggar man in på varje domän separat, eller bygger ihop flera domäner till samma konto.

1. Begär ut nytt lösenord vid kontrollpanel, där anger man sin e-post som angavs vid köpet och domännamnet, så skickar vi ut en länk med instruktioner.

eller:

2. Meddela oss på support@domanregister.se (från en e-postadress du har registrerad hos oss) vilket org.nummer/personnummer du vill bygga ihop, vanligast är att vi tar det senaste AnvändarID(högsta numret), eller ange vilket AnvändarID/domän du vill använda så bygger vi ihop alla med samma.

https://kontrollpanel.domanregister.se/

Jag vill peka min domän till IP, A eller CNAME2019-12-09T14:31:36+01:00

”Jag vill peka min domän till IP, A eller CNAME till: xxx.xxx.xxx.xxx, eller ompeka den mot annan hemsida.”

Vanligaste frågan efter domänregistrering är hur man skall ställa in för att peka IP mot textalk, google, blogger, blogg, weebly, tumblr, Visma, Wix, Outlook.com eller bevisa att man äger domänen genom att ange speciella TXT eller CNAME-pekare.

För att en hemsida skall fungera på Internet så krävs en DNS-server, där ställer man in IP-adress för A-pekare, CNAME och MX.

Det ingår inte i själva registreringen om man inte valt till det vid köpet. Välj paket nr 7. Paket e-post + DNS Linux ompekning 1 år då du beställer domänen.
Man köper detta paket årsvis, och autoförnyas årsvis så länge ingen uppsägning inkommer.

Se mer här:

https://www.inviso.se/paket-e-post-dns/

Eller beställ direkt här:

https://shop.inviso.se/?opt=2

Efter det är beställt och betalt kan vi hjälpa till med dom tekniska inställningarna, skicka oss deras instruktioner till: support@inviso.se och ange vilken domän det gäller för (instruktioner kan vara olika för varje unika kund).

Ni får välkomstbrev till angiven e-post från vårt webbhotell inviso.se när ert konto är klart, det sker ibland manuellt och tar från några timmar till nån dag.

Vill du ändå ha din hemsida sen i Sverige för att förbättra dina sökresultat för svenskar så är det enkelt att uppgradera kontot, vi brukar använda http://Wordpress.org på våra webb-servers.
Se mer verktyg här: https://www.inviso.se/populara-hemsideverktyg/

Min domän fungerar inte ännu. Hur vet man att namnservrar pekar rätt?2019-12-10T14:36:26+01:00

Se först att whois (vem äger) har rätt info om din domän, sök domännamnet här:  https://www.domanregister.se/whois

Tänk på att ibland tar det några timmar för ändringar, så om du ändrat nyligen, vänta några timmar och testa igen.

Ni kan testa ert domännamn här om hur Internet ser: https://intodns.com

Eller på https://zonemaster.iis.se/ , den kan även testa innan domän är registrerad för att se om ditt webbhotellkonto är klart, krävs tex för .DE, .DK med mera.

Dom talar om allt om ditt webbhotells uppsättning av domännamnet.

Namnservers för inviso.se2020-01-10T18:09:55+01:00
Netpanel.inviso.se Linuxpanel:

ns15.inviso.se
ns14.inviso.se


Extra namnserver för redundans om kund enbart har DNS-tjänst hos oss, aktiveras manuellt, kontakta support

ns17.inviso.se


Våra namnservers för kontrollpanel.inviso.se Windowspanel:

ns1.inviso.se
ns2.inviso.se
Skapa egen namnserver, glue-record.2019-12-10T14:16:41+01:00

Om du är ett webbhotell eller skall skapa egna namnserver så krävs Glue-record för din domän, alltså det som binder ihop din domän mot din IP. Detta utförs manuellt av oss eftersom vanliga domäner aldrig skall ha denna tjänst.

Vi behöver veta dina namn och IP-adress(SKALL VARA FASTA IP, hemma-ADSL duger inte), ex

ns1.example.test 123.123.123.123
ns2.example.test 234.234.234.234

Skall normalt vara minst 2 stycken eftersom toppdomänerna kräver det för stabilitet. Skicka in detta till support och ange ämne: GLUE.

Skydda info i whois2019-12-06T13:59:52+01:00

Vi har möjlighet att skydda din info i whois i vissa TLD’s tex .COM genom en tjänst som heter: Whoisprivacy (service to protect registrant data).

Observera att mycket skyddas redan via GDPR. Tex .SE och .NU för privatpersoner skyddas redan sedan länge.

”The WhoisPrivacy service is intended for protecting the registrant for legitimate purposes.

All domain contacts (owner-, admin, tech- and billing-contact) with the flag X-WHOISPRIVACY set will not be disclosed in any whois outputs. Instead the data will be displayed having an anonymized email address that will be forwarding all emails to the originating owner contact for a period of 14 days (this feature will only work for thin registries).

14 days after the whois query was made the email address will become invalid and will no longer forward emails to the registrant in order to protect the client from spam (email addresses shown in the output of thick registries whois server will NOT become invalid after 14 days).

Under no condition this service can be used to hide registrant information for unlawful activities such as but not limited to: sending of spam, distributing illegal or pirated content. WBS AB and our registry reserves the right to remove Proxy registrations at his own discretion.” Kostnad 96 kr per år exkl moms, 120 kr per år inkl moms, gäller från den dag det aktiveras, inte den dag domän registrerades. Faktureras manuellt för närvarande. Beställ via support@domanregister.se, ange din domän och ägaruppgifter för faktura.

För närvarande stöds följande TLD:

       com
       net
       org
       info
       biz
       tv
       cc
       ws
       co
       com.co
       name
       tk
       tc
       me
       pl
       fm
       mobi

Mer info här: https://www.whoisproxy.com/

Transfer bort från oss2019-12-09T10:52:05+01:00

Vid transfer från oss till annan registrar så kan domänen vara låst i 60 dagar från nyskapande, tidigare flytt eller kontaktändring. Man kan se detta datum i vår kontrollpanel efter tryck på knappen om registrar-byte.

Läs mer här hos icann:

https://www.icann.org/resources/pages/name-holder-faqs-2017-10-10-en
https://www.icann.org/resources/pages/policy-transfers-2014-07-02-en

Detta gäller: .COM, .NET, .ORG, .BIZ, .MOBI och .INFO samt alla nya GTLDs och du kan alltså inte flytta inom 60 dagar från registrering.

Du kan dock ange namnservers till ditt nya webbhotell i vår kontrollpanel, så domänen kommer fungera alldeles perfekt ändå.

Uppsägning av domän2020-01-10T18:08:40+01:00

Webbhotellavtal skall sägas upp först om det finns på inviso.se, annars accepterar vi inte uppsägning av domänen.

Du kan säga upp din domän i vår kontrollpanel här:

  • Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se/
  • Klicka på din domän
  • Klicka på knappen ”Uppsägning av domännamnet”
  • Skriv in eventuell kommentar
  • Bekräfta med knappen ”Säg upp domännamn”

Saknar du lösenordet ? Klicka på knappen ”Begär nya inloggningsuppgifter”, så får du chans att återställa lösenordet med hjälp av e-posten du angav vid köpet och din domän. Vi skickar ut en e-post och länk med instruktioner.

  • Eller om du redan fått en elektronisk faktura:
  • Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se/
  • Välj i menyn Mina>Förnyelser och välj ”Ändra” på aktuell faktura, så finns knappar för att enkelt avbeställa domänen.
  • Fakturan uppdateras mot eventuellt kvarvarande domäner.

Man kan även skicka in en skriftlig uppsägning. Klicka här för att erhålla blankett för uppsägning av domännamn:

Uppsagning.pdf OBS! Tänk på att det behövs en blankett per domän.

Uppsägning gäller enbart efter ni erhållit bekräftelse av oss, via e-post eller brev.


Se även dessa guider om du behöver AUTH-code:

Uppsägning av domännamn och få AUTH / EPP -code, flyttkod

Se även uppsägning av webbhotell ifall du har det hos oss:

Uppsägning webbhotell

Uppsägning av domännamn och få AUTH / EPP -code, flyttkod2020-01-10T18:07:56+01:00

Uppsägning av domännamn för att flytta skall ske i vår kontrollpanel, detta för att få ut ”flyttkod” (auth/epp-code).

  • Om det finns webbhotell-avtal på inviso.se så måste det sägas upp före man flyttar domänen.

OBSERVERA att man inte måste flytta/transfer domän för att byta webbhotell. Det räcker att ange nya webbhotellets namnserver i vår kontrollpanel.

  • Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se/
  • Om du saknar lösenordet, klicka på ”Begär nya inloggningsuppgifter”, ange där din e-postadress du angav vid köpet och 1 valfri domän du äger + ”Skicka begäran”. Du kommer därefter få en e-post med länk tillbaka till vår kontrollpanel där du kan ange nytt lösenord.
  • Klicka på ditt domännamn som du vill flytta.
  • Klicka på knappen ”Jag vill byta registrar…”
  • Lämna frivillig kommentar (vart du flyttar och varför), klicka på ”Bekräfta byte av registrar”.
  • Efter det så visas koden på skärmen och skickas kopia till ägares e-post.

Domän kommer också låsas upp för transfer, där det behövs.

Om ny registrar misslyckas med transfer och behöver ny kod, logga in och aktivera domänen igen via kontrollpanelen under menyn ”Domäner/inaktiva domäner” och börja om enligt ovan.

Vi sätter normalt domäner på AUTOEXPIRE vilket innebär att domänen fungerar fram till förfallodagen (expiredate).

Om transfer bort från oss misslyckas så kommer vi försöka aktivera domänen igen i vårt system efter 30 dagar, detta för att inte kunder skall förlora sina domännamn.

Observera att ett flertal toppdomäner, såsom .COM NET ORG är låsta i cirka 60 dagar efter registrering eller kontaktbyte av ICANN, vi visar datum då du kan flytta tidigast vid knappen för uppsägning. Man kan ställa in sin nya leverantör av webbhotell i vår kontrollpanel medans man väntar ut dessa 60 dagar.

Läs mer här: Transfer bort från oss


Glöm ej att säga upp ditt webbhotell-avtal om sådant finns hos oss eller annan Internetleverantör.

uppsägning webbhotell

Vad är DNS?2019-12-06T14:03:09+01:00

Vad är DNS ?

Det är den tekniska tjänst som talar om för e-post och webbläsare vart din domän finns och hur man kommer dit via IP-adresser.

Här finns en länk till ett bra PDF dokument hos Internetstiftelsen som beskriver allt:

https://internetstiftelsen.se/docs/dns-internets-vagvisare.pdf
Vad är namnservers?2020-01-20T10:01:18+01:00

Namnservers pekar mot det webbhotell man har valt.

I namnservers finns en DNS-server som svarar på tilltal om ditt domännamn och meddelar datorn om IP-adressen till hemsida och e-postserver tex. DNS-records brukar vara av typen A, CNAME, MX eller TXT samt andra.

I kontrollpanelen på domanregister så ställer man in minst två stycken namnservar som ditt webbhotell tillhandahåller. Det skall bestå av bokstäver och är i formen av en hemsideadress, ofta börjar det på ns.xxxx.xxx, det skall inte vara en IP-adress.

Linuxkonton på inviso.se skall använda följande namnservers:
ns15.inviso.se
ns14.inviso.se 
Windowskonton på inviso.se använder: (kan ej nyköpas, vi avvecklar Windows)
ns1.inviso.se
ns2.inviso.se
Extra Namnserver på inviso.se för redundans, ställs in manuellt, kontakta support:
ns17.inviso.se
Exempel på hur andra andra webbhotell ser ut:
ns01.one.com
ns02.one.com
ns1.loopia.se
ns2.loopia.se
ns3.binero.se
ns4.binero.se

Ghs.google.com är INTE en namnserver.

Vanligt är att kunder vill koppla mot Google apps, hemsida24 m.m. där får man normalt inga namnservers utan måste köpa den tjänsten från oss: Läs då mer här: Jag vill peka min domän till IP, A eller CNAME

Beställ DNS-tjänst här: https://shop.inviso.se/?opt=2
Eller om du behöver DNS för: Microsoft Office 365 ?

Kontakta support på ditt webbhotell för att få reda på vilka namnservers du skall ange i Domänregisters kontrollpanel.

För att ändra Namnservers, logga in på: https://kontrollpanel.domanregister.se/
Efter inloggning klicka på ditt domännamn. Då skall du se nuvarande namnservers (som kan vara tomt också).
Klicka på ”Ändra namnserver…”, fyll där sen på varsin rad och fyll i den info du fått från ditt webbhotell och klicka på ”Spara namnserverändringar”.
Ägarkontakt får bekräftelse via e-post.

OBS CHANSA INTE PÅ OLIKA NAMN, fråga ditt webbhotell först, annars tar det flera dagar extra.
Vilka toppdomäner finns ?2019-12-06T14:04:55+01:00

Se listan hos w3techs, den visar ordningen, hur populär toppdomänen är bland topp 10 miljoner hemsidor enligt Alexa:

http://w3techs.com/technologies/overview/top_level_domain/all

Se här listan hos wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_top-level_domains

Se vår prislista:

https://www.domanregister.se/prislista/

Om ni behöver köpa en toppdomän som inte är sökbar på domanregister.se, kontakta ändå support då vi kan ha access men inte visar den i publika shoppen.