Namnservers måste anges och ställas in vid registrering, behöver inte fungera omedelbart, men inom ett tag.
Vi ställer in följande namnservers och ingår i priset.
ns15.inviso.se
ns14.inviso.se
Transfers. Flytt till eller från oss kräver AUTH-code/flyttkod.
Transfer In/flytt till oss, beställ transfer på hemsidan, bifoga din AUTH-kod från föregående leverantör i kommentarsrutan.
Vid transfer Ut, bort från oss.
AUTH-kod vi genererar automatiskt är felaktig, eftersom alla .DE registreras med Trustee-service. Orsak är att Denic.de kräver att Admin har tysk adress.
Alternativ 1: inkom med ny trustee/admin-kontakt med tysk adress som vi kan ange för kunds domän, mot en avgift 396 kr + moms. Säg sen upp domänen i vår kontrollpanel och meddela support@domanregister.se att ni önskar få ny authcode/authinfo1 utskickad manuellt från vår leverantör RRPproxy.
Alternativ 2: lös detta genom att kontakta Denic direkt ihop med din nya leverantör: https://www.denic.de/en/domains/de-domains/provider-transfer/ Din nya registrar kan då skapa Authinfo2 hos Denic, Domanregister kan aldrig skapa authinfo2.
Läs mer här : https://wiki.rrpproxy.net/DE#Transfers
Nyregistrering
- Ni kommer få e-post från DK-hostmaster.DK med instruktioner om att godkänna deras villkor.
- Misslyckas ni med detta kommer domän inte registreras permanent, kan då inte förnyas och kommer raderas inom 12 månader.
- Vi skapar en DNS-tjänst på våra namnservers, kontakta support för att peka ut domänen mot webbserver/e-postserver (via A eller CNAME poster).
- Vårt Admin/Proxy Id är: WA3053-DK, (ställ in det under ”Change Proxy Contact” så vi kan hantera din domän).
- Du kan manuellt närsom logga in och godkänna villkor (första gången, begär ut nytt lösenord): https://selvbetjening.dk-hostmaster.dk/
- Återkom ifall ni önskar hjälp.
Namnserverändring
- Man kan nu ändra namnservers i vår kontrollpanel.
- Eller ändra namnservers direkt själv här: https://www.dk-hostmaster.dk/english/self-service/redelegate-domain-name/
- Du måste alltid godkänna bytet via länk i e-post där man loggar in på sitt konto hos DK-hostmaster.
- Meddela oss via support om du bytt bort våra namnservers själv så vi kan städa i vårt system.
Transfer
- Flytt till eller från oss är enkel och kräver ingen AUTH-code/flyttkod. Den kod vi skickar ut gäller inte.
- Transfer In/flytt till oss, beställ transfer på hemsidan.
- Transfer Ut, bort från oss, säg upp domänen i vår kontrollpanel först: Uppsägning av domän, annars skickar vi faktura automatiskt vid nästa förnyelse.
.ES, COM.ES och NOM.ES. (Spanien) kräver passnummer vid registrering.
Admin, tech och billing kontakter måste vara privatpersoner så vi omskapar detta vid registrering ifall företag köper.
Transfer Ut
EPP-kod vi autogenererar och skickar ut vid begäran om flytt är ej korrekt.
Begär ny manuellt via e-post på support@domanregister.se, ange domännamn, ägaren kommer få e-post med ny kod.
Transfer Ut
EPP-kod vi autogenerar och skickar ut vid begäran på e-post är ej korrekt.
Transfer Ut
Transfer av .JP kräver ägarbyte till Japansk kontakt och adress innan det är möjligt.
Det är inte möjligt att utföra Transfer om det är Svensk ägare av domänen.
EPP-kod vi skickar till kund är korrekt, kallad REG-ID , kan användas efter ägarbytet.
Begär först ägarbytet med hjälp av vår PDF : https://www.domanregister.se/faq-items/agarbyte-av-domannamn-overlatelse/
Transfer Ut
Transfer av .LT kräver manuellt jobb.
EPP-kod vi autogenererar i e-post och skickar då kund begär flytt är ej korrekt och kan inte användas.
Fråga support@domanregister.se om länk för att själv logga in på domreg.lt och byta registrar. Svar kommer ta flera dagar.
Nominet kräver kopia av körkort eller liknande för privatpersoner, skicka in till support som PDF.
Gäller:
.CO.UK
.UK
Transfer Ut
För att utföra transfer bort från oss till ny leverantör krävs att vi får in den nya leverantörens TAG, för att vi skall kunna utföra en ”Push domain”.
Se lista här: http://registrars.nominet.uk/namespace/uk/registration-and-domain-management/new-registrars/list-of-registrars
Om någon kund, användare eller specifik domän hos oss används för att begå misstänkt lagbrott såsom bedrägeri kan ni rapportera det till oss genom att skicka ett mail till support@domanregister.se, skriv gärna ”Abuse” som ämne
Vid misstankar om att domännamn används för brottsliga ändamål bör en anmälan göras till Polismyndigheten.
Vid misstanke om andra olagliga användningar av domännamn, såsom bedrägerier eller illojal marknadsföring, kan anmälan göras till Konsumentverket.
Ägarbyte
Det får inte finnas någon obetald faktura innan vi påbörjar ett ägarbyte.
Ladda hem och skriv ut följande dokument samt fyll i på alla rader:
För att byta ägare på en domän så måste nuvarande ägare signera ett dokument.
Det krävs då man t.ex. säljer sin domän, byter bolagsform eller går i konkurs (endast konkursförvaltaren kan signera).
Det är organisationsnumret eller personnumret som bestämmer vem som äger, inte själva namnet i kontaktuppgifterna.
Skall du bara byta namn så utförs det i kontrollpanelen och inte via överlåtelse.
På vissa domäner så tillkommer det en avgift för att göra en överlåtelse. Hör av er till oss vid förfrågan om eventuellt kostnad på överlåtelsen.
Det kan tillkomma förlängningsavgift på 1 år i samband med ägarbyte för vissa toppdomäner. (ej .SE, .NU eller .COM t.ex.)
Normalt får det inte finnas någon obetald faktura innan vi påbörjar ett ägarbyte eftersom domän då riskeras att förfalla innan ägarbytet är klart, i sådana fall kan det även tillkomma extra förnyelseavgift.
Efter full betalning är erlagd sker själva överlåtelsen på domänen.
Kontakta support vid frågor.
Här förklaras Domänregisters betalningsrutin:
1. Tjänsten skickar ut e-post vid 90 dagar innan domänens sista förnyelsedag med uppgifter om fakturaadress, kund uppmanas logga in och ändra om något inte stämmer. Ämnesrad är: ”Domänregister: Kontroll av dina adressuppgifter”.
2. Vid 60 dagar innan domänens sista förnyelsedag skapas fakturan som har 30 dagars betaltid och länk skickas ut där man kan skriva ut eller betala direkt via betalkort/Swish. Kund uppmanas klicka på fakturan så vi kan se att e-post kommit fram. Ämnesrad är: ”Domänregister: Faktura. Skall senast vara betald om 30 dagar”.
3. Vid 30 dagar innan domänens sista förnyelsedag går påminnelse ut via e-post. Har kund inte klickat på länk i tidigare e-post så skickas samma faktura via vanlig post också, expeditionsavgift enligt gällande taxa tillkommer, då vi kan anta att kund inte sett fakturan i e-post p.g.a. SPAM-filter eller annat. Om domänägares e-post inte fungerar så skickar vi pappersfaktura via post. Ämnesrad är: ”Domänregister: Fakturapåminnelse. Din domänfaktura har förfallit.”.
4. Vid 1 dag kvar innan domänens sista förnyelsedag går sista e-post ut som meddelar att betalning endast är möjlig via betalkort/Swish. Ämnesrad är: ”Domänregister: Domän upphör”.
5. Efter domäns sista förnyelsedag skickas ingen mer påminnelse, domän kommer raderas inom kort av respektive registry. T.ex. .EU raderar omgående dagen innan förfallodag, .SE sätter domän i paus cirka 10 dagar, karantän cirka 3 veckor efter 2 månader, därefter raderas. .COM/NET/ORG raderas efter 44 dagar, osv. Vi kan i många fall återuppväcka en domän som är satt i karantän eller har raderats, men är förenat med en kostnad, beroende på toppdomän, kontakta supporten för mer info (brukar ligga mellan 500-1000 kr + moms).
6. Vår rekommendation är att betala domäner så fort ni fått första fakturan via e-post om ni är säkra på att behålla dem, ju längre ni väntar ju fler påminnelser kommer och det kan vara svårt att hålla isär då man har många domäner att förnya.
7. Det finns undantag från detta då t.ex. transfers/flytt gör att vi får in domäner efter fakturan borde vara betald. Kontakta supporten ifall något känns fel angående er faktura.
8. Domäns sista förnyelsedag är ofta helt skild från den dag som domän köptes på. Detta på grund av att vissa toppdomäner kräver att betalning skall vara erlagd t.ex. 2 dagar eller i värsta fall 66 dagar innan domäns förfallodag(expiredate). WBS AB vill att betalning skall vara erlagd 30 dagar innan förnyelsedagen för att inte kund skall förlora domän p.g.a. försenad betalning av misstag, helg eller semestertider.
OBSERVERA att dessa rutiner kan ändras från tid till annan.
Alla kunder som köper toppdomäner eller byter kontaktuppgifter på en gammal domän kan få e-post om att man måste bekräfta sin e-postadress från noreply@emailverification.info.
Gäller tex. inte .SE, .NU, .EU, .DK, .DE eller andra landsdomäner.
Gäller alla generiska toppdomäner som ICANN hanterar i dagsläget, dvs .com, .net, .org, .info, .online osv.
Om man misslyckas med detta så kommer domän sättas i ”paus-läge” efter 15 dagar tills ägarens e-postadress är bekräftad.
Detta är helt i sin ordning, enligt föreskrifterna för ”ICANN Registrar Accreditation Agreement”, behövs e-postadressen i kontaktinformation för en domän valideras innan den kan permanent godkännas. Detta sker vid nyregistrering av en domän eller vid uppdatering av kontaktuppgifter.
Ni klickar helt enkelt på länken en gång i mejlet och sen bekräftar via knapp att er e-postadress är korrekt.
Länken ser ut så här: http://emailverification.info/?trigger=XXXXXXXXXXX&email=din-epost-adress@din-doman.tld
(Ni skall INTE använda vår testlänk ovan, ni får en egen länk där X ersätts med andra tecken.)
Man kommer fram till hemsidan på https://emailverification.info, tryck på knappen ”Verify”, sen kommer man se i ”Response”-rutan att det gick bra, ex:
[RESPONSE] code = 200 description = Command completed successfully
Om man redan lyckats verifiera och försöker igen med länken så kommer ”Response” vara:
description = Invalid attribute value; Contact verification already confirmed, nothing to do
Klart.
Om man inte får detta meddelande från emailverification.info så kan man byta e-postadress i vår kontrollpanel för domänen eller om man slängt det av misstag.
Använd inte e-postadresser som går till automatiska fakturasystem, en människa måste kunna läsa e-posten.
Obs, byt inte fram och tillbaka, varje ändring tar tid. Ändrar man e-postadress igen så måste man bekräfta igen.
- Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se
- Klicka på knappen ”Kontakt” på samma rad som aktuell domän, eller i menyn ”Kontakter”, leta upp rätt kontakt.
- Klicka på knappen ”Begär verifiering av e-post”, vänta på e-posten, kan ta några timmar.
Observera att texten på vår hemsida om verifiering inte uppdateras live. Tryck bara 1 gång.
- Efter ni bekräftat med länken i e-post, vänta en stund, titta på samma ställe att er status är bekräftad: ”Din aktuella e-post är verifierad av vår leverantör!”
Se över era spamfilter hos er nuvarande e-postleverantör vid problem och vitlista e-post från emailverification.info och domanregister.se.
Kontakta support ifall detta misslyckas eller er domän är i status = serverhold i whois.
Om man glömt eller inte kommer åt sitt föregående e-postkonto för sin domän så måste man skriftligt begära ändring:
Om ni bara saknar lösenordet, begär ut nytt lösenord här: https://kontrollpanel.domanregister.se/getlogin.aspx
Vid varje köptillfälle skapas ett nytt AnvID (inloggning till kontrollpanel) med ägarens e-post. Se till att ni loggar in i shopen vid nästa köp för att undvika detta.
Ni kan se detta AnvID under Användarikonen uppe till höger: klicka på ”Användare”.
Antingen så loggar man in på varje domän separat, eller att support bygger ihop flera domäner till samma konto.
1. Begär ut nytt lösenord vid kontrollpanel, där anger man sin e-post som angavs vid köpet och domännamnet, så skickar vi ut en länk med instruktioner.
eller:
2. Meddela oss på support@domanregister.se (från en e-postadress ni har registrerad hos oss) vilket org.nummer/personnummer ni vill bygga ihop till, vanligast är att vi tar det senaste AnvID (högsta numret), eller ange vilket AnvID/domän ni vill använda så bygger vi ihop alla med samma.
”Jag vill peka min domän till IP, A, CNAME eller MX till: xxx.xxx.xxx.xxx, eller ompeka den mot annan hemsida.”
Vanlig fråga efter domänregistrering är hur man skall ställa in för att peka IP-adresser A-record, CNAME-record MX-record mot till exempel textalk, google, blogger, blogg, weebly, tumblr, Visma, Wix, Outlook.com, Office365, Squarespace, Shopify eller bevisa att man äger domänen genom att ange speciella TXT eller CNAME-pekare.
Det som ingår i registreringen är pekare för Namnservers (NS) enbart.
För att en hemsida skall fungera på Internet så krävs en DNS-server, där ställer man in IP-adress för A-pekare, CNAME och MX. Namnservers är det publika namnet på DNS-servern.
Det ingår inte i själva registreringen om man inte valt till det vid köpet. Välj paket nr 7. Paket E-post + DNS ompekning 1 år då ni beställer domännamn.
Man köper detta paket årsvis, och autoförnyas årsvis så länge ingen uppsägning inkommer.
Läs mer här:
https://www.inviso.se/paket-e-post-dns/
Eller beställ direkt här:
Efter beställning och betalning skickas välkomstbrev till angiven e-post från vårt webbhotell inviso.se när ert konto är klart, det sker manuellt vid bankirobetalning och tar från några timmar till nån dag (eller flera om det är på en helg).
Efter aktivering av kontot kan vi hjälpa till med dom tekniska inställningarna, skicka oss deras instruktioner som TEXT (inte bild eller länkar) till: support@inviso.se och ange vilken domän det gäller för i ämnesraden (instruktioner kan vara olika för varje unika kund).
Vill ni ändå ha er hemsida i Sverige för att förbättra era sökresultat för Svenskar i Google så är det enkelt att uppgradera kontot, vi brukar använda https://Wordpress.org på våra webbservrar.
Se mer om verktyg här: https://www.inviso.se/populara-hemsideverktyg/
Se först att whois (vem äger) har rätt info om er domän, sök på domännamnet här: https://www.domanregister.se/whois
Tänk på att ibland tar det några timmar för ändringar, så om ni ändrat nyligen, vänta några timmar och testa igen.
Ni kan testa ert domännamn här om hur Internet ser domänen: https://intodns.com
Eller på https://zonemaster.iis.se/ , länk kan även testa innan domän är registrerad för att se om ert webbhotellkonto är klart, krävs tex för .DE, .DK med mera.
Dom talar om allt om ert webbhotells uppsättning av domännamnet.
inviso.se Webbhotell standard namnservrar: ns15.inviso.se ns14.inviso.se Extra namnserver för redundans om kund enbart har DNS-tjänst hos oss, aktiveras manuellt, kontakta support ns17.inviso.se Andra namnservrar, får bara användas vid anmodan. ns1.inviso.se ns2.inviso.se
Om ni är ett webbhotell och behöver skapa egna nya namnservrar så krävs ”Glue-record” för er domän, alltså det som binder ihop er domän mot era IP-adresser. Detta utförs manuellt av oss eftersom vanliga domäner aldrig skall ha denna tjänst.
Vi behöver veta era namn och IP-adresser (SKALL VARA FASTA IP, hemma-ADSL duger inte). Exempel:
ns1.example.test 123.123.123.123
ns2.example.test 234.234.234.234
Skall normalt vara minst 2 stycken eftersom toppdomänerna kräver det för stabilitet. Skicka in detta till support och ange ämne: GLUE.
Vi har möjlighet att skydda din info i whois i vissa TLD’s tex .COM genom en tjänst som heter: Whoisprivacy (service to protect registrant data).
Observera att mycket skyddas redan via GDPR. Tex .SE och .NU för privatpersoner skyddas redan sedan länge.
”The WhoisPrivacy service is intended for protecting the registrant for legitimate purposes.
All domain contacts (owner-, admin, tech- and billing-contact) with the flag X-WHOISPRIVACY set will not be disclosed in any whois outputs. Instead the data will be displayed having an anonymized email address that will be forwarding all emails to the originating owner contact for a period of 14 days (this feature will only work for thin registries).
14 days after the whois query was made the email address will become invalid and will no longer forward emails to the registrant in order to protect the client from spam (email addresses shown in the output of thick registries whois server will NOT become invalid after 14 days).
Under no condition this service can be used to hide registrant information for unlawful activities such as but not limited to: sending of spam, distributing illegal or pirated content. WBS AB and our registry reserves the right to remove Proxy registrations at his own discretion.” Kostnad 96 kr per år exkl moms, 120 kr per år inkl moms, gäller från den dag det aktiveras, inte den dag domän registrerades. Faktureras manuellt för närvarande. Beställ via support@domanregister.se, ange din domän och ägaruppgifter för faktura.
För närvarande stöds följande TLD:
com net org info biz tv cc ws co com.co name tk tc me pl fm mobi
Mer info här: https://www.whoisproxy.com/
Transfer ut
1. Domanregister.se kan inte ge support/telefonsupport vid flytt ut för att hjälpa andra leverantörers system.
2. Flytt från oss måste ske när domän är aktiv, och får inte finnas på utstående samlingsfaktura med andra domännamn.
3. Flytt skall skett inom 30 dagar annars kan Domanregister återaktivera domänen igen.
4. Återaktivering kan inte ske om domän passerat ”expiredate”.
5. Återaktivering av domän som har förfallit och som måste återaktiveras kan vara förenat med återställningsavgift ”Restore”, se här: https://shop.domanregister.se/pricelist.asp
6. Observera att EPP/auth-kod vi skickar ut vid begäran om flytt inte gäller för alla toppdomäner, många landsdomäner har specifika regler, fråga er nya leverantör som skall kunna detta.
7. Se rutiner för speciella toppdomäner: https://www.domanregister.se/faq_category/toppdomaner/
8. Vid transfer från oss till annan leverantör/registrar så kan domänen vara låst i 60 dagar från nyskapande, tidigare flytt eller kontaktändring. Man kan se detta datum i vår kontrollpanel efter tryck på knappen om registrar-byte.
Läs mer här hos Icann:
https://www.icann.org/resources/pages/name-holder-faqs-2017-10-10-en
https://www.icann.org/resources/pages/policy-transfers-2014-07-02-en
Detta gäller: .COM, .NET, .ORG, .BIZ, .MOBI och .INFO samt alla nya Generiska TLD och ni kan alltså inte flytta inom 60 dagar från registrering.
Ni kan dock ange namnservers till ert nya webbhotell i vår kontrollpanel, så domänen kommer fungera alldeles korrekt ändå.
Ni uppdaterar själva era kontaktuppgifter genom att logga in på vår kontrollpanel, https://kontrollpanel.domanregister.se/
Välj ”Kontakter” i menyfältet och ändra era kontaktuppgifter. Ska ni ändra innehavare av domännamnet så krävs det en överlåtelse.
Det går även bra att skicka in ändringar till oss via e-post, detta kräver att mailen skickas till oss från en av oss tidigare känd och verifierad adress.
Tänk på att eventuella Webbhotellavtal skall sägas upp separat om det finns på inviso.se. En uppsägning av domän innebär inte avslut av webbhotell.
Ni kan säga upp er domän i vår kontrollpanel här:
- Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se/
- Om ingen faktura finns utställd:
- Klicka på er domän
- Klicka på knappen ”Uppsägning av domännamnet”
- Skriv in eventuell kommentar(frivilligt)
- Bekräfta med knappen ”Säg upp domännamn”
- Om ni redan fått en elektronisk faktura och domän är obetald:
- Välj i menyn Fakturor och välj ”Ändra” på aktuell obetald faktura, så finns knappar för att enkelt avbeställa domänen.
- Fakturan uppdateras mot eventuellt kvarvarande domäner.
Saknar ni lösenordet? Klicka på knappen ”Begär nya inloggningsuppgifter”, så får ni chans att återställa lösenordet med hjälp av e-posten ni angav vid köpet, och ert domännamn.
Vi skickar automatiskt ut en e-post med instruktioner och länk till hemsidan där man själv väljer nytt lösenord.
Man kan även skicka in en skriftlig uppsägning. Klicka här för att erhålla blankett för uppsägning av domännamn:
Uppsagning.pdf OBS! Det krävs en blankett per domän.
Uppsägning gäller enbart efter ni erhållit bekräftelse av oss, via e-post eller brev.
Önskar ni att domänen ska avregistreras omgående så vänligen kontakta oss via e-post på support@domanregister.se
Se även dessa guider om ni behöver AUTH-code:
Uppsägning av domännamn och få AUTH / EPP -code, flyttkod
Se även uppsägning av webbhotell ifall ni har det hos oss:
Uppsägning av domännamn för att flytta/transfer ut skall ske i vår kontrollpanel, detta för att få ut ”flyttkod/auth/epp-code”.
- Om det finns webbhotell-avtal på inviso.se så måste det sägas upp före man flyttar domänen.
OBSERVERA att man inte måste flytta/transfer domän för att byta webbhotell. Det räcker att ange nya webbhotellets namnservrar i vår kontrollpanel.
- Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se/
- Om ni saknar lösenordet, klicka på ”Begär nya inloggningsuppgifter”, ange där er e-postadress ni angav vid köpet och 1 valfri domän ni äger + ”Skicka begäran”. Ni kommer därefter få en e-post med länk tillbaka till vår kontrollpanel där ni kan ange nytt lösenord.
- Klicka på ert domännamn som ni vill flytta.
- Klicka på knappen ”Jag vill byta registrar…”
- Lämna frivillig kommentar (vart ni flyttar och varför), klicka på ”Bekräfta byte av registrar”.
- Efter det visas koden på skärmen och skickas till ägarens e-postadress.
Domän kommer också låsas upp för flytt/transfer, där det behövs.
Om ny registrar misslyckas med flytten/transfern och behöver ny kod, logga in och aktivera domänen igen via kontrollpanelen under menyn ”Inaktiva” och börja om enligt ovan.
Vi sätter normalt domäner på AUTOEXPIRE vilket innebär att domänen fungerar fram till förfallodagen (expiredate).
Om transfer ut misslyckas så kommer vi försöka aktivera domänen igen i vårt system efter 30 dagar, detta för att inte kunder skall förlora sina domännamn.
Observera att ett flertal toppdomäner, såsom .COM NET ORG är låsta i cirka 60 dagar efter registrering eller kontaktbyte av ICANN, vi visar datum då ni kan flytta tidigast vid knappen för uppsägning. Man kan ställa in sin nya leverantör av webbhotell via Namnservrar i vår kontrollpanel medans man väntar ut dessa 60 dagar.
Läs mer här: Transfer bort från oss
Glöm ej att säga upp ert webbhotell-avtal om sådant finns hos oss eller annan Internetleverantör.
Vad är DNS ?
Det är den tekniska tjänst som talar om för e-post och webbläsare vart din domän finns och hur man kommer dit via IP-adresser.
Här finns en länk till ett bra PDF dokument hos Internetstiftelsen som beskriver allt:
https://internetstiftelsen.se/docs/dns-internets-vagvisare.pdf
Namnservrar pekar mot det webbhotell man har valt.
Namnserver är adressen till webbhotellets DNS-server som svarar på tilltal om ert domännamn och meddelar datorn om IP-adressen till hemsida och e-postserver t.ex.. DNS-records brukar vara av typen A, CNAME, MX eller TXT samt andra.
I kontrollpanelen på domanregister.se ställer man in minst två stycken namnservrar som ert webbhotell tillhandahåller. Det skall bestå av bokstäver och är i formen av en hemsideadress, ofta börjar det på nsX.example.net, det skall inte vara en IP-adress.
Alla nya konton på inviso.se skall använda följande namnservrar:
ns15.inviso.se
ns14.inviso.se
Exempel på hur andra andra webbhotell ser ut: ns01.one.com ns02.one.com ns1.loopia.se ns2.loopia.se ns3.binero.se ns4.binero.se.
T.ex. ghs.google.com, verify.squarespace.com och ext-cust.squarespace.com är inte namnservrar.
Vanligt är att kunder vill koppla mot andra leverantörers system där man inte har namnservrar, utan måste då köpa den tjänsten från oss.
Läs mer här: Jag vill peka min domän till IP, A eller CNAME
Beställ DNS-tjänst här: https://shop.inviso.se/?opt=2
Eller om du behöver DNS för: Microsoft Office 365 ?
Kontakta support på ert webbhotell för att få reda på vilka namnservrar ni skall ange i Domänregisters kontrollpanel.
För att ändra namnservrar, logga in på: https://kontrollpanel.domanregister.se/
Efter inloggning klicka på ditt domännamn. Då skall du se nuvarande namnservrar (som kan vara tomt också).
Klicka på ”Ändra namnserver…”, fyll där sen på varsin rad och fyll i den info du fått från ditt webbhotell och klicka på ”Spara namnserverändringar”.
Ägarkontakt får bekräftelse via e-post.
OBS CHANSA INTE PÅ OLIKA NAMN, fråga ditt webbhotell först, annars tar det flera dagar extra.
Se listan hos w3techs, den visar ordningen, hur populär toppdomänen är bland topp 10 miljoner hemsidor enligt Alexa:
http://w3techs.com/technologies/overview/top_level_domain/all
Se här listan hos wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_top-level_domains
Se vår prislista:
https://shop.domanregister.se/pricelist.asp
Om ni behöver köpa en toppdomän som inte är sökbar på domanregister.se, kontakta ändå support då vi kan ha tillgång men inte visar den i publika shoppen för närvarande.
Domanregister.se måste initiera flytt manuellt med hjälp av ny leverantörs kontaktid på isnic.
Skicka in begäran till support@domanregister.se med domännamn och kontaktid, från ägarens e-postadress.