Alla kunder som köper toppdomäner eller byter kontaktuppgifter på en gammal domän kan få e-post om att man måste bekräfta sin e-postadress från noreply@emailverification.info.

Gäller tex. inte .SE, .NU, .EU, .DK, .DE eller andra landsdomäner.

Gäller alla generiska toppdomäner som ICANN hanterar i dagsläget, dvs .com, .net, .org, .info, .online osv.

Om man misslyckas med detta så kommer domän sättas i ”paus-läge” efter 15 dagar tills ägarens e-postadress är bekräftad.

 

Detta är helt i sin ordning, enligt föreskrifterna för ”ICANN Registrar Accreditation Agreement”, behövs e-postadressen i kontaktinformation för en domän valideras innan den kan permanent godkännas. Detta sker vid nyregistrering av en domän eller vid uppdatering av kontaktuppgifter.

Ni klickar helt enkelt på länken en gång i mejlet och sen bekräftar via knapp att er e-postadress är korrekt.

Länken ser ut så här: http://emailverification.info/?trigger=XXXXXXXXXXX&email=din-epost-adress@din-doman.tld
(Ni skall INTE använda vår testlänk ovan, ni får en egen länk där X ersätts med andra tecken.)

Man kommer fram till hemsidan på https://emailverification.info, tryck på knappen ”Verify”, sen kommer man se i ”Response”-rutan att det gick bra, ex:

[RESPONSE]
code = 200
description = Command completed successfully

Om man redan lyckats verifiera och försöker igen med länken så kommer ”Response” vara:

description = Invalid attribute value; Contact verification already confirmed, nothing to do

Klart.

 

Om man inte får detta meddelande från emailverification.info så kan man byta e-postadress i vår kontrollpanel för domänen eller om man slängt det av misstag.
Använd inte e-postadresser som går till automatiska fakturasystem, en människa måste kunna läsa e-posten.
Obs, byt inte fram och tillbaka, varje ändring tar tid. Ändrar man e-postadress igen så måste man bekräfta igen.

  • Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se
  • Klicka på knappen ”Kontakt” på samma rad som aktuell domän, eller i menyn ”Kontakter”, leta upp rätt kontakt.
  • Klicka på knappen ”Begär verifiering av e-post”, vänta på e-posten, kan ta några timmar.
    Observera att texten på vår hemsida om verifiering inte uppdateras live. Tryck bara 1 gång.
  • Efter ni bekräftat med länken i e-post, vänta en stund, titta på samma ställe att er status är bekräftad: ”Din aktuella e-post är verifierad av vår leverantör!”

Se över era spamfilter hos er nuvarande e-postleverantör vid problem och vitlista e-post från emailverification.info och domanregister.se.

Kontakta support ifall detta misslyckas eller er domän är i status = serverhold i whois.