Alla kunder som köper toppdomäner eller byter kontaktuppgifter på en gammal domän kan få e-post om att man måste bekräfta sin e-postadress från noreply@emailverification.info.
Gäller tex. inte .SE, .NU, .EU, .DK, .DE eller andra landsdomäner.
Gäller alla generiska toppdomäner som ICANN hanterar i dagsläget, dvs .com, .net, .org, .info, .online osv.
Om man misslyckas med detta så kommer domän sättas i ”paus-läge” efter 15 dagar tills ägarens e-postadress är bekräftad.
Detta är helt i sin ordning, enligt föreskrifterna för ”ICANN Registrar Accreditation Agreement”, behövs e-postadressen i kontaktinformation för en domän valideras innan den kan permanent godkännas. Detta sker vid nyregistrering av en domän eller vid uppdatering av kontaktuppgifter.
Ni klickar helt enkelt på länken en gång i mejlet och sen bekräftar via knapp att er e-postadress är korrekt.
Länken ser ut så här: http://emailverification.info/?trigger=XXXXXXXXXXX&email=din-epost-adress@din-doman.tld
(Ni skall INTE använda vår testlänk ovan, ni får en egen länk där X ersätts med andra tecken.)
Man kommer fram till hemsidan på https://emailverification.info, tryck på knappen ”Verify”, sen kommer man se i ”Response”-rutan att det gick bra, ex:
[RESPONSE] code = 200 description = Command completed successfully
Om man redan lyckats verifiera och försöker igen med länken så kommer ”Response” vara:
description = Invalid attribute value; Contact verification already confirmed, nothing to do
Klart.
Om man inte får detta meddelande från emailverification.info så kan man byta e-postadress i vår kontrollpanel för domänen eller om man slängt det av misstag.
Använd inte e-postadresser som går till automatiska fakturasystem, en människa måste kunna läsa e-posten.
Obs, byt inte fram och tillbaka, varje ändring tar tid. Ändrar man e-postadress igen så måste man bekräfta igen.
- Logga in här: https://kontrollpanel.domanregister.se
- Klicka på knappen ”Kontakt” på samma rad som aktuell domän, eller i menyn ”Kontakter”, leta upp rätt kontakt.
- Klicka på knappen ”Begär verifiering av e-post”, vänta på e-posten, kan ta några timmar.
Observera att texten på vår hemsida om verifiering inte uppdateras live. Tryck bara 1 gång.
- Efter ni bekräftat med länken i e-post, vänta en stund, titta på samma ställe att er status är bekräftad: ”Din aktuella e-post är verifierad av vår leverantör!”
Se över era spamfilter hos er nuvarande e-postleverantör vid problem och vitlista e-post från emailverification.info och domanregister.se.
Kontakta support ifall detta misslyckas eller er domän är i status = serverhold i whois.