Här förklaras Domänregisters betalningsrutin:
1. Tjänsten skickar ut e-post vid 90 dagar innan domänens sista förnyelsedag med uppgifter om fakturaadress, kund uppmanas logga in och ändra om något inte stämmer. Ämnesrad är: ”Domänregister: Kontroll av dina adressuppgifter”.
2. Vid 60 dagar innan domänens sista förnyelsedag skapas fakturan som har 30 dagars betaltid och länk skickas ut där man kan skriva ut eller betala direkt via betalkort/Swish. Kund uppmanas klicka på fakturan så vi kan se att e-post kommit fram. Ämnesrad är: ”Domänregister: Faktura. Skall senast vara betald om 30 dagar”.
3. Vid 30 dagar innan domänens sista förnyelsedag går påminnelse ut via e-post. Har kund inte klickat på länk i tidigare e-post så skickas samma faktura via vanlig post också, expeditionsavgift enligt gällande taxa tillkommer, då vi kan anta att kund inte sett fakturan i e-post p.g.a. SPAM-filter eller annat. Om domänägares e-post inte fungerar så skickar vi pappersfaktura via post. Ämnesrad är: ”Domänregister: Fakturapåminnelse. Din domänfaktura har förfallit.”.
4. Vid 1 dag kvar innan domänens sista förnyelsedag går sista e-post ut som meddelar att betalning endast är möjlig via betalkort/Swish. Ämnesrad är: ”Domänregister: Domän upphör”.
5. Efter domäns sista förnyelsedag skickas ingen mer påminnelse, domän kommer raderas inom kort av respektive registry. T.ex. .EU raderar omgående dagen innan förfallodag, .SE sätter domän i paus cirka 10 dagar, karantän cirka 3 veckor efter 2 månader, därefter raderas. .COM/NET/ORG raderas efter 44 dagar, osv. Vi kan i många fall återuppväcka en domän som är satt i karantän eller har raderats, men är förenat med en kostnad, beroende på toppdomän, kontakta supporten för mer info (brukar ligga mellan 500-1000 kr + moms).
6. Vår rekommendation är att betala domäner så fort ni fått första fakturan via e-post om ni är säkra på att behålla dem, ju längre ni väntar ju fler påminnelser kommer och det kan vara svårt att hålla isär då man har många domäner att förnya.
7. Det finns undantag från detta då t.ex. transfers/flytt gör att vi får in domäner efter fakturan borde vara betald. Kontakta supporten ifall något känns fel angående er faktura.
8. Domäns sista förnyelsedag är ofta helt skild från den dag som domän köptes på. Detta på grund av att vissa toppdomäner kräver att betalning skall vara erlagd t.ex. 2 dagar eller i värsta fall 66 dagar innan domäns förfallodag(expiredate). WBS AB vill att betalning skall vara erlagd 30 dagar innan förnyelsedagen för att inte kund skall förlora domän p.g.a. försenad betalning av misstag, helg eller semestertider.
OBSERVERA att dessa rutiner kan ändras från tid till annan.